TRANSZPARENS KM ADATOK ÉS ÓVATOS DERŰLÁTÁS A HASZNÁLTAUTÓ-PIACON 2012-05-30

Idén a valósághoz közelítő kilométeróra számok és öregedő járművek jellemzik a hazai használt autó piacot. A növekvő import mellett továbbra is a bérleti idő letelte után értékesített, kifutó cégautók táplálják a kínálatot. Hiány van az egy-két éves, keveset futott gépkocsikból, a 150 ezer kilométernél többet futott autók viszont kortól függetlenül csaknem eladhatatlanok. A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelője – amely több ezer használt autót értékesít minden évben – szemléletváltásban és a vállalati cégautók tudatos fiatalosításában látja a pozitív jövőt.

Év elején drasztikusan csökkent a korszerű, EU5-ös motorokkal szerelt autók regisztrációs adója. A forint is erősödött, így olcsóbbá vált a használt autók külföldi beszerzése, amely az első negyedévben az import megduplázódását eredményezte. Azonban minden második behozott autó 9 évesnél idősebb és csak egyharmaduk számít fiatalnak, kevesebb mint 5 évvel. Az összes tavaly értékesített használtautó közel 70%-a 4 évesnél korosabb volt, azonban papíron csak a 28%-ukkal tettek meg 150 ezer kilométernél többet. Mivel egy új szabályozás értelmében a kilométeróra állásokat az okmányirodák és a műszaki vizsgáztatók is rögzítik, nyomon követhetőbbé vált az autók magyarországi előélete, ez pedig úgy tűnik, visszaszorítja a szabadságvesztéssel is büntethető manipulálásos óracsalásokat. Az azonnali eredmény már a statisztikákban is megmutatkozik, hiszen az első negyedében átírt autók átlagos kilométer állása 20%-kal megnőtt a korábbiakhoz képest.

Horányi István, a LeasePlan Hungária Zrt. operációs igazgatója a piac átalakulását várja az elkövetkező időben. Véleménye szerint egyre inkább elfogadottak lesznek a 150 ezer kilométert is meghaladó futásteljesítményű, de jó állapotú, nyomon követhető szerviztörténettel értékesített autók. „A vevők szemléletváltását okozhatja, hogy az eladók által kínált gépkocsik adataiban jobban megbízhatnak, ezzel párhuzamosan azt várjuk, egyre többre értékelik majd a gondosan szervizelt és dokumentált előélettel rendelkező járműveket. A jó vétel fogalma a jövőben el fog tolódni a „nagyon keveset futott és olcsó” kategóriától a „szakszervizben rendszeresen karbantartott, megfelelő ár-érték arányú gépkocsik felé.”

A lassan enyhülő válság azonban továbbra sem kedvez a piac élénkülésének. A bizonytalan gazdasági környezetben az emberek nem mernek hitelt felvenni, bár a bankok lassan újra nyitnának a használt autó hitelezés irányába. Időszakosan további lakossági forrásokat vont el a használtautó vásárlásoktól a tavaly év végi végtörlesztés is. A flottakezelő szakembere szerint azonban óvatos derűlátásra adhat okot a fiatal használtautók iránti kereslet. Ez a tendencia a flottakezelőket a 90-120 ezer kilométerre kötött 3-4 éves futamidejű szerződések esetében a maradványértékek növelésére sarkallhatja, így ösztönözve az új autó bérlőket a rövidebb futamidő és alacsonyabb futásteljesítmény választására. „Megfontolandó, hogy hány éves futamidővel béreljen egy cég flottautót. Elemzéseink szerint 30-40 ezer kilométeres éves futásnál inkább kétszer három évet válasszon, mint egyszer hatot. Emellett szól a lényegesen jobb maradványértéken túl az is, hogy a rövidebb futamidőt a gyártói garancia teljes mértékben lefedi, ami jelentős megtakarítást eredményez a karbantartási költségek tekintetében” – érvelt a szakember.

A LeasePlan-ről: A holland anyavállalattal rendelkező LeasePlan piacvezető a hazai és a nemzetközi flotta- és gépjárműkezelési piacon. A LeasePlan leányvállalatai mind az öt földrészen, több mint 30 országban vannak jelen. A cég közel 6 000 alkalmazottat foglalkoztat globálisan, összesen 1,3 millió járművet és 13,6 milliárd euró értékű lízingportfoliót kezel. A LeasePlan erőssége, hogy proaktív flottakezelőként ügyfelei számára világszerte testre szabott megoldásokat biztosít, miközben a gépkocsik teljes futamidejére vetített költségeit alacsony, a gépjárművezetők elégedettségét magas szinten tartja. A vállalat 1994-ben kezdte meg magyarországi működését, mint gépjármű flottakezelő. Hazánkban közel 9 000 autóval több mint 400 ügyfelet szolgál ki. Partnerei között olyan jelentős cégek találhatók, mint például az IBM, az E.on és a Metro. Az elmúlt több mint 15 év során a LeasePlan Magyarországon is fenntartotta piacvezető szerepét, hiszen a hazai gépjárműpark lízing és kezelés piacának közel egyharmadát birtokolja.

A sajtóközlemény letöltése