A LUXUSAUTÓ NEM FLOTTAAUTÓ 2011-05-02

Országonként eltérően ítélik meg, ezért nehéz meghatározni mely autók drágák csupán és melyek tartoznak a luxus kategóriába. Az azonban biztos, hogy a hazai c��ges gépjárműflottákban viszonylag ritkán tűnik fel igazi luxusautó. A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető - közel tízezer autót menedzselő - flotta- és gépjárműkezelő vállalatának adatai szerint az elmúlt években ügyfelei flottájában mindössze 7 luxusautó rótta az utakat. A tavalyi országos forgalomba helyezési adatok szerint is mindössze alig több mint 100 db luxusjármű talált gazdára, melyből mindössze 2% került a LeasePlan flottába.

Magyarországon a gépkocsik kategorizálásánál kicsit máshol húzódik a határ, mint Nyugat-Európában, hiszen sok esetben a felső-közép kategória felett található nagy autók már a nehezen megfizethető modellek közé tartoznak. Hazánkban a felső kategóriás modellek, mint a BMW 7-es sorozata, a Mercedes S osztálya, a Volvo 80-as vagy a Lexus LS típusai felszereltségtől függetlenül luxus kategóriájú gépkocsikat jelentenek, még ha áruk sok esetben csak töredéke egy Porsche, Ferrari, Bugatti vagy éppen Bentley példánynak. A tavaly forgalomba helyezett 129 db luxus kategóriájú jármű mindössze 2,5 ezrelékét tette ki az összes új gépjármű értékesítésnek.
A LeasePlan adatai szerint az elmúlt években általuk vásárolt cégautók közül a hét legdrágább értéke haladta csak meg a 20 millió forintot és a valaha megvásárolt legdrágább modell, egy Audi A8 4.2 V8 Quattro beszerzési ára sem érte el a 30 milliót. A legmagasabb beruházási értékű LeasePlan autók körében két A8-as Audi, egy Lexus LS, egy Jaguár Xj Type és egy BMV 7-es képviselte a luxus kategóriát, de helyet kapott egy nagy autó kategóriás A6-os Audi és két E-Classe Mercedes is. A flottakezelő adatai szerint a legdrágább autók listájában kiugró a német márkák dominanciája, a gépkocsik 80%-a származik ebből az országból.
A hétköznapi modellek árától nem „fényévnyi távolságban” levő autók birtoklása rendszerint a jól profitáló vállalatokat vezető, tehetős üzletemberek privilégiuma Magyarországon, akik azonban az ilyen gépkocsik használatával nem tűnnek ki látványosan a közép-felső kategóriás autókban ülők népesebb csoportjából. A kiemelt csúcsvezetők is csak a teljes flotta mindössze 2 százalékát jelentő Audi A6, BMV 5-ös, Volvo S60-as és a hasonló kategóriájú modelleket használják, míg az igazgatók általában már a flotta egy negyedét kitevő felső-középkategóriás típust – Audi A4, BMW 3-as, Skoda Superb, VW Passat és Ford Mondeo - vezetik.
Pesti Tímea, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója szerint a cégvezetők korlátozott luxuskeresésében a cégautó szabályzatok és sok esetben a kirívó presztízsű autók kerülése is szerepet játszik. „Tapasztalatunk szerint a magyarországi flottaautók beszerzési árai lényegesen kisebb szórást mutatnak, mint azt az országos értékesítési adatokból látjuk. Ez utóbbinál a legolcsóbb és legdrágább új autók ára között több mint húszszoros különbség is lehet. A flottaautók esetében a legdrágább cégvezetői autók havi bérleti díja is csupán háromszorosa a legolcsóbb, általában az értékesítő munkatársak által használt gépkocsikénak. A racionális döntéshozatalt támogatják a LeasePlan által összeállított cégautó szabályzatok is, amely a vállalatvezetés és a munkatársak számára egyértelmű és átlátható módon határozzák meg a munkakörökhöz választható gépkocsik körét, felszereltségét és a használatra vonatkozó előírásokat. Úgy vesszük észre a támogatásunkkal elkészített és az adott vállalati stratégiával összhangban álló, testre szabott cégautó szabályzatok jelentősen hozzá tudnak járulni a vállalati gépjárműflották költségeinek optimalizálásához” – mondta el a kereskedelmi igazgató.

A válság éveiben nem csak a luxusautókra, de a vállalati gépkocsikra fordított keretösszeg csökkentése, a beszerzések visszafogása, elhalasztása volt jellemző hazánkban. A 2010-ben értékesített 52 000 gépjármű kevesebb mint 2,5 %-a, 1245 darab esett a nagy autók kategóriájába és mindössze 15 %, vagyis 7860 autó volt felső-közép kategóriás. Az idei év első negyedéves forgalomba helyezési adatai alapján úgy tűnik növekedés várható, de a luxusautókból valószínűleg idén sem fogy majd sokkal több és ezek sem vállalati flottákban kerülnek majd útra.

A LeasePlan-ről: A holland anyavállalattal rendelkező LeasePlan piacvezető a hazai és a nemzetközi flotta- és gépjármű kezelési piacon. A LeasePlan leányvállalatai mind az öt földrészen, több mint 30 országban vannak jelen. A cég közel 6000 alkalmazottat foglalkoztat globálisan, összesen 1,3 millió járművet és 13,6 milliárd euró értékű lízingportfoliót kezel. A LeasePlan erőssége, hogy proaktív flottakezelőként ügyfelei számára világszerte testre szabott megoldásokat biztosít, miközben a gépkocsik teljes futamidejére vetített költségeit alacsony, a gépjárművezetők elégedettségét magas szinten tartja. A vállalat 1994-ben kezdte meg magyarországi működését, mint gépjármű flottakezelő. Mára hazánkban 9900 autóval közel 400 ügyfelet szolgál ki. Partnerei között olyan jelentős cégek találhatók, mint például az IBM, az E.on és a Metro. Az elmúlt több mint 15 év során a LeasePlan Magyarországon is fenntartotta piacvezető szerepét, hiszen a hazai gépjárműpark lízing és kezelés piacának közel egyharmadát birtokolja.

A sajtóközlemény letöltése