A múlt század hetvenes- nyolcvanas éveiben a magyar autóbuszgyártás a világ élvonalába tartozott és sikereire egy egész ország volt büszke. A rendszerváltást követően az Ikarus gyárak Budapesten és Székesfehérváron folyamatosan leépültek és jelenleg Ikarus márkanéven buszgyártás nem folyik.
A magyar autóbuszgyártás azonban nem szűnt meg. Az országban a legnagyobb autóbuszgyártó kapacitással és piaci részesedéssel a Kravtex Kft., Kühne Zrt. Vasöntöde Kft. cégcsoport rendelkezik, amely 1999-től az elmúlt 10 évben a gyártó kapacitás mellett folyamatosan fejlesztette termékeit és eddig több mint 750 db új autóbuszt értékesített a hazai piacon.
A cégcsoport közel egy éves munkával fejlesztette ki az új generációs alacsony padlós autóbusz családjának első tagját, a Credo-Citadell 12 m-es autóbuszt. Ez az autóbusz teljes egészében saját tervezésű. Főtervezője a Kühne Zrt. főkonstruktőre, Szombath Imre úr, akinek segítségére a Kühne Zrt. és a Kravtex Kft. tehetséges konstruktőrei és technológusai voltak. A tervezésben és a gyártásban részt vevő több mint száz magyar szakember szakértelmét és lelkesedését bizonyítja a végeredmény, amely minden tekintetben világszínvonalú lett.
Az autóbusz nevét pályázat útján választottá ki. A versenyben több mint százan közel 300 név javaslattal vettek részt. A név kiválasztása nem véletlen, mint ahogy az autóbusz színe sem, egyértelműen azt a szándékot jelzi, hogy ezt a buszt elsősorban budapesti közlekedésre szánják. Közismert, hogy az európai fővárosok közül a budapesti 1350 db autóbusz átlagéletkora a legmagasabb, 16 év. Műszaki állapotuk leromlott és ennek kritikája a tömegkommunikáció napi kedvenc témája. A BKV vezetői szerint 1000 db busz mielőbbi cseréje elkerülhetetlenné vált. Tudjuk azonban, hogy ennek jelenleg nincs meg a pénzügyi forrása.
Az ország, a főváros, a BKV és nem utolsó sorban a hazai dolgozókat foglalkoztató gyártó és magyar beszállítói szempontjából a legjobb megoldás az lenne, ha természetesen közbeszerzési eljárás során tiszta feltételeket támasztó szabályok szerint lefolytatott versenyben az általuk gyártott autóbuszok közlekednének Budapest utcáin.
Az országot különösen súlyosan érintő világgazdasági válság napjai közepette mindenki számára világossá vált, hogy a fogyasztásra, felhasználásra, kerülő termékek hazai gyártása, előállítása a legfontosabb a munkahelyek megőrzése és új munkahelyek teremtése szempontjából. „A buszgyártás egyébként rendkívül élőmunka igényes, a gyártási folyamatok nagyon nehezen automatizálhatók, és így a számításaink szerint a Citadell 12 autóbusz gyártása a részegység beszállítókkal együtt 2,5 fő/év, a Citadell 18, jelenleg gyártás alatt lévő autóbusz pedig 3,8 fő/év magyar munkavállaló foglalkoztatását biztosítja. Az általunk értékesített autóbuszok árának mintegy 25-30%-a gyarapítja a helyi és állami költségvetést a befizetett adók, járulékok, munkabérek révén.” – mondta el Dr. Krankovics István, ügyvezető igazgató.
A buszgyártás tehát nemcsak a cégcsoport munkavállalóinak biztosíthat munkát, hanem az egész országban nagyon sok kis- és középvállalkozás - műanyagipari, üveggyártó, gépgyártó, szolgáltató és kereskedelmi cég - dolgozói számára is.
„Cégcsoportunk nem kért támogatást és különleges elbírálást, csak tisztességes versenykörülményeket kér az állami és önkormányzati tulajdonban lévő közlekedési vállalatoktól, illetve ezek tulajdonosaitól. Termékeink árszintje eddig is lényegesen alacsonyabb volt az EU országbeli cégek árainál és ez a jövőben is így lesz. Kijelentjük, hogy a Credo Citadell 12 ára legkevesebb 10 %-kal alacsonyabb lesz a versenytársakénál, és ehhez kérjük hozzáadni a költségvetési befizetések összegét.” – tette hozzá a cég vezetője.
A Citadell 12-vel egy sikeres példa arra, hogy Magyarországon továbbra is képesek vagyunk komoly műszaki alkotásra, és sem tudásban, sem kreativitásban nem maradunk el a környező – egyébként sikeres autóbuszgyártást felmutató – országoktól.