A magyarországi új gépkocsik piacát drasztikus visszaesés jellemezte 2010-ben is. A korábbi, szintén gyenge évben még 70 ezernél több gépjármű talált gazdára, míg tavaly már csak 52 ezer új autót helyeztek forgalomba. Az elmúlt két évben vezető piaci szereplők eladásai is közel egyharmaddal csökkentek. A tavalyi év legnagyobb vesztese azonban a Suzuki volt, amely - a fénykorában értékesített több tízezer Swift és egyéb modelljeihez képest – a 2009-es eladásainak is csak valamivel több, mint az egynegyedét érte el itthon. Kicsivel több, mint 2000 darab forgalomba helyezett autójával az értékesítési rangsorban tavaly a 8. helyre szorult vissza a „hazai márka”, amely az idei első félévben tovább rontott helyezésén.
Az egynegyedével zsugorodott magyar újautó piacon a Skoda az Octavia típusával, a Renault a Fluence-cel, a Dacia pedig elsősorban a Dusterrel tudott növekedést produkálni. A cseh gyártó közel ezer autóval többet értékesített az egy évvel korábbihoz képest, így az ötödik legkeresettebb márkává lépett elő.
Majd minden márka esetében a vállalati autók értékesítéséé volt a főszerep. Az összes jelentős gépkocsi gyártó közül mindössze négy – a Honda, a Chevrolet, a Kia és a Mazda – adott el valamivel több, bár a darabszámot tekintve nem számottevő autót magánszemélyeknek, mint vállalatoknak. A legjelentősebb vállalati túlsúly a Fordnál figyelhető meg, ahol 86 százalék ez az arány, de a top 5 márka esetében is a gépkocsik több mint 70 százalékát vállalatok vásárolják.
A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk piacvezető flotta- és gépjárműkezelőjének adatai is alátámasztják a fentieket. A tavalyi évben a cég által kezelt flottákban minden negyedik forgalomba helyezett gépkocsi a Ford modelljei közül került ki, míg a Skodával és az Opellal együtt az első három helyezett autógyár adta a teljes beszerzési volumen közel kétharmadát. Az idei első félévben ugyanakkor a cégnél jelentősen, közel két és félszeresére nőtt a Renault értékesítési részesedése 2010-hez képest.
„A gazdasági válság kirobbanását követően jelentősen csökkentek a hitelforrások és óvatosabbak lettek a vásárlók. A vállalatok is igyekeztek visszafogni kiadásaikat; sok esetben elhalasztották, időben kitolták a flottájuk frissítését” – mondta el a LeasePlan kereskedelmi igazgatója, Pesti Tímea. „Tapasztalatunk szerint a jelentős gépjárműflottával rendelkező ügyfelek akkor tarthatják optimális szinten a gépjárművekhez kapcsolódó költségeket, ha sokat futott cégautóikat időben lecserélik.” A gazdaságos flottaélettartamot sok tényező befolyásolja, ezért az cégenként változik, de a szakember szerint 4-5 éves kor felett már célszerű új autót forgalomba állítani. „A korosodó és sokat futott flották cseréjével a cégautók iránti kereslet bővülése a következő években összességében az egész hazai autópiacra kedvező hatást gyakorolna, azonban a magánszemélyek vásárlói rétegének megerősödése nélkül középtávon nem várható a személy- és kishaszon piac stabilizációja.” – tette hozzá Pesti Tímea.