Sokszor a figyelmetlenséggel, de még gyakrabban gazdasági megfontolásokkal magyarázható, hogy az utakon közlekedő autók abroncsai épphogy elérik a minimális használhatósághoz szükséges paramétereket. A hazai jogszabályok legalább 1,6 mm-es mintamélységet követelnek meg, ám a biztonság érdekében ennél csak jóval kevésbé kopott gumikkal célszerű az utakon közlekedni. Az abroncskereskedők tapasztalatai szerint nem ritka, hogy főleg a magánautósok végletesen sima állapotig használják a gumikat, pedig már 3 mm-es mintamélység alatt is drasztikusan megnő egy baleset esélye.
Pesti Tímea, a LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelőjének kereskedelmi igazgatója szerint minden közlekedő elemi érdeke, hogy biztonságos abroncsokat használjon. Ezért nem csak az elhasználódás nyomon követésére, hanem már az új abroncs kiválasztására is figyelmet kell fordítani. „Az új európai abroncs címkék nagyon jó támpontot adnak az egyes gumiabroncsok összehasonlításához, és ezzel hozzájárulhatnak majd ahhoz, hogy ne feltétlenül csak az ár legyen a döntési kritérium a választásnál. A vásárló három fontos paraméter tekintetében lát majd tisztán az új szabályozással. Emellett persze továbbra is szükség lesz az abroncstesztek során mért egyéb tulajdonságok mérlegelésére és a szakemberek ajánlásainak megfogadására” – mondta el a szakember.
A rendelet hatálya alá tartozó nyári- és téli abroncsokon feltüntetett címkén három külön részben kell szerepeltetni az üzemanyag-hatékonyságot, a nedves tapadást, valamint a külső gördülési zaj és zajmérték értékét. Az első két paraméter esetében A-tól G-ig osztályozzák a legjobbtól a még elfogadott legrosszabbig az értékeket. A két szélsőértékkel rendelkező abroncsnál akár 7,5%-os fogyasztáskülönbség és 30%-kal rövidebb fékút is lehetséges.
Az abroncsok minőségét a fenti három paraméteren kívül legalább tíz másik érték is meghatározza. Ilyen például a száraz felületen mért fékezési tulajdonság, az aquaplaning elleni védelem, a vezetési stabilitás és a tartósság. Különösen fontos az is, hogy a téli időszak teljesen más követelményei között hogyan teljesítenek az abroncsok. A gyártók termékeinek felsorolt szempontok szerinti összehasonlításáról ezt követően is csak a teszteredményekből, a szakemberek, gyártók, kereskedők ajánlásaiból lehet majd tájékozódni.
Hazánkban minden újonnan üzembe helyezett három új autóból kettő céges gépkocsiként, sok estben egy nagyobb flotta tagjaként közlekedik az utakon, és ezek a gépkocsik számottevő mennyiségű abroncsot koptatnak. Egy szakértő flottakezelő odafigyel arra, hogy a gépkocsik teljes élettartamuk alatt a lehető legbiztonságosabban közlekedjenek. „A LeasePlan az abroncsok tekintetében is folyamatosan nyomon követi a kezelt gépjárművek futásteljesítményét és a téli- nyári gumicserék alkalmával már jóval a KRESZ által engedélyezett mintamélység elérése előtt intézkedünk a cseréről. Igény esetén pedig az új abroncsok kiválasztásakor figyelembe vesszük a legfrissebb teszteredményeket, valamint, hogy az autót milyen utakon és milyen igénybevétel mellett használják” – mondta el Pest Tímea.