A várható változás szerint az eddigi, tisztán a motorok lökettérfogatán alapuló számítás helyett a motor teljesítményt és a környezetvédelmi besorolást veszi majd figyelembe a szabályozás. A többek között CO2 kibocsátási határértéket is megállapító európai kibocsátási normák szerinti besorolás képezheti majd az adószámítás alapját. Az eddigi, havi 7000, vagy 15 000 Ft-os lökettérfogathoz kötött mérték helyett - a tervezet alapján – a motorteljesítmény és a környezetvédelmi osztály szerint 7 700 és 44 000 Ft közé esik majd a havi adó mértéke. A jövőben lesznek olyan járművek, melyekre az eddiginél kevesebb adót kell fizetni, például az 1 600 cm3-nél nagyobb, EU5 normájú, 120 kW-nál kisebb teljesítményű gépkocsikra, ahol a korábban fizetett 15 000 Ft akár 49%-kal is csökkenhet. Egy EU4-es normájú 120 kW-nál nagyobb teljesítményű, de kis lökettérfogatú autó jelenlegi 7 000 Ft-os adója viszont több mint 4,5-szörösére emelkedik majd.
A LeasePlan szerint nem ezek a szélsőségek lesznek azonban a jellemzőek. A közel 10 000 cégautót üzemeltető flottakezelő megvizsgálta, hogyan érintik a tervezett változások az átlagos összetételű gépjárműparkok bérlőit. A vállalat portfóliójában többnyire 4-5 éves időszakra bérelt gépjárművek miatt lényegében csak EU3-as, EU4-es és EU5-ös besorolású gépjárművek találhatók. Előzetes elemzések alapján ezek közül összesen az autók 20%-a után kell majd a jövőben kevesebb cégautóadót fizetni az ügyfeleknek, míg 80 %-uknál emelkedik a teher. A teljes portfólióban az egy autóra vetített átlagos cégautóadó kb. 10 000 Ft-ról a jelenlegi számítások szerint több mint 33%-kal nő majd. Azoknál a vállalatok, melyek csak EU5-ös (illetve gáz vagy elektromos meghajtású járművekkel vagy hibridekkel), vagyis alacsony károsanyag kibocsátású gépkocsikkal közlekednek - elenyésző mértékben -, mindössze +/- 1-2%-kal változik majd átlagosan a befizetendő adó összege. Ennek oka, hogy egy átlagos EU5-ös flottában a LeasePlan által üzemeltetett járművek közel 40%-a 120 kW-nál kisebb teljesítményű, de 1 600 cm3-nél nagyobb lökettérfogatú, azaz a korábbinál kevesebb adót kell majd utánuk fizetni. Ezen vállalatoknál is jelentkezik azonban többletteher a törvénymódosítás következtében, hiszen az év elején egy összegben megfizetett adó már 10-20 cégautó esetében is jelentős forrást von el a működéstől.
A növekvő adóterhek ellenére 2012-től összességében akár kevesebbe is kerülhet egy bérelt vagy lízingelt gépjármű havidíja, amennyiben - a tervezet szerint – levonható lesz a bérleti díj áfája. Az így megtakarított összeg ellensúlyozhatja, sőt meghaladhatja az emelkedő cégautó adó által generált plusz terheket, így jövő évtől tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben.
„Az európai törekvésekkel összecseng, hogy a cégautóadót hazánkban is a gépjárművek környezeti terheléséhez kötik” – mondta el Jakus László a LeasePlan pénzügyi igazgatója. A tervezett módosításokkal azonban egyértelműen a vállalatok adminisztrációs terheinek növekedése várható. A cégeknek fel kell készíteni rendszereiket, hogy az eddigi két kategória helyett a tulajdonukban levő gépkocsikat besorolják a tizenkét új osztály valamelyikébe. Ezen kívül az áfa levonhatósági kedvezmény is lényeges plusz adminisztrációt igényel majd, hiszen a törvényalkotó várhatóan csak az üzleti célú használat arányában teszi lehetővé a bérleti díj áfájának visszaigénylését, ami tételes útinyilvántartás vezetését feltételezi.
A LeasePlan-ről: A holland anyavállalattal rendelkező LeasePlan piacvezető a hazai és a nemzetközi flotta- és gépjárműkezelési piacon. A LeasePlan leányvállalatai mind az öt földrészen, több mint 30 országban vannak jelen. A cég közel 6000 alkalmazottat foglalkoztat globálisan, összesen 1,3 millió járművet és 13,6 milliárd euró értékű lízingportfoliót kezel. A LeasePlan erőssége, hogy proaktív flottakezelőként ügyfelei számára világszerte testre szabott megoldásokat biztosít, miközben a gépkocsik teljes futamidejére vetített költségeit alacsony, a gépjárművezetők elégedettségét magas szinten tartja. A vállalat 1994-ben kezdte meg magyarországi működését, mint gépjármű flottakezelő. Mára hazánkban 9900 autóval közel 400 ügyfelet szolgál ki. Partnerei között olyan jelentős cégek találhatók, mint például az IBM, az E.on és a Metro. Az elmúlt több mint 15 év során a LeasePlan Magyarországon is fenntartotta piacvezető szerepét, hiszen a hazai gépjárműpark lízing és kezelés piacának közel egyharmadát birtokolja.
További információk: Novák Gabriella (Corpus Communications) +36 20 4124337, mail@corpuscom.hu, www.leaseplan.hu